Hoe gebruik je etherische olie bij yoga?

etherische olie bij yoga

Etherische oliën kunnen je yoga routine en oefeningen heel goed ondersteunen. Maar ook als je yoga "les" geeft kun je de oliën goed gebruiken. Zelfs als je de lessen online geeft kun je iets unieks bieden aan je klanten. Maar denk ook aan een heerlijke spray om je mat schoon te maken of verzwaarde oogmaskers om te gebruiken tijdens de ontspanning aan het einde van de les.

Je kunt etherische olie gebruiken als ondersteuning voor de verschillende yoga oefeningen, door een diffuser te gebruiken of door de deelnemers het zelf verdund onder de voeten of op de polsen te laten rollen. De etherische olie ondersteunt de yoga pose door meer energie, meer rust of meer balans te geven.

Yoga routine met etherische olie 

  1. Begin met een grondende olie zoals balance, vetiver of frankincense. Je kunt deze op de mat sprayen of met een verdund druppel flesje uitdelen (voeg kokosolie toe) en geef de deelnemers een druppel. Gebruik een druppelaar. Laat ze de oliën onder de voeten masseren en laat ze hun voeten vast houden om op die manier "uit hun hoofd" komen en "in hun lijf".
  2. Als je een thema voor je les/ routine hebt, kies dan een olie passend bij je les/routine. In de top 5 hieronder zie je houdingen met bijpassende thema's. De etherische olie die je uit kiest gebruik je in de diffuser. Zorg dat de geur subtiel aanwezig is. 3-5 druppels zijn over het algemeen meer dan genoeg. Je kunt de diffuser ook 20 minuten voor de les aanzetten en vlak voor de les uit doen en opruimen. 
  3. Je kunt ook met een verdunde roller op je arm en polsen rollen. Iedere keer dat je arm langskomt ruik je de oliën
  4. Gebruik een mat spray met bijvoorbeeld lemon eucalyptus of on guard Deze oliën zorgen ervoor dat de mat wordt gezuiverd en dat de mat lekker ruikt. 
  5. Voor de afronding van de les en het bevorderen van diepe ontspanning, kun je lavendel of serenity gebruiken. Het is handig om de oliën een sprayflesje te doen aangevuld met gewoon kraan water. Je kunt jezelf, de mat of de ruimte sprayen. Dit zorgt voor het verdiepen van je oefening.

*vertel voor de les dat je oliën gaat gebruiken/ zeg of adverteer dat het een les is met etherische olie

Welke etherische olie? 

Het is van belang is om een zuivere olie te gebruiken. Op het moment dat je met synthetische oliën aan de slag gaat, kunnen je geest en je lichaam niets met deze geuren, omdat ze in de eerste plaats als toxisch worden ervaren. Deze geuren werken dus averechts.

100% natuurlijk of biologisch op het flesje zegt helemaal niets over de kwaliteit. Vaak bevatten ze maar 2% natuurlijk materiaal en zijn aangevuld met een basis olie of erger alcohol. 

Een los flesje hoeft je echt geen 200 euro te kosten. Je krijgt de allerbeste kwaliteit etherische olie al vanaf ca. 11 euro voor 15ml (inkoopprijs). In zo'n flesje zitten ca. 255 druppels. Als je max 5 druppels per les gebuikt, kun 51x keer dit flesje gebruiken (5 cent per druppel ;)). Er is dus echt geen excuus om een "rotzooi" olie te gebruiken ;) 

Wil je meer leren over de basis gebruikstips en de 10 meest gebruikte essentiële olie? Klik dan hier voor de gratis workshop. 

Top 5 yoga poses & etherische oliën 

Kies een aantal van de oliën uit om tijdens de routine te gebruiken. Je hoeft niet iedere routine alle oliën te gebruiken ;). Het is handig om vooral die oliën te kiezen bij de poses op basis van het thema dat je wilt ondersteunen. 

De kind houding (Balasana) de kind houding zorgt voor ontspanning, is ook een fijne houding voor het slapengaan. Deze houding kalmeert de hersenen. Lavendel olie is een perfecte olie om te gebruiken voor ontspanning. Je kunt deze olie op de mat sprayen, in je diffuser gebruiken of (verdund) op de polsen.  

 

Krijger 1 Virabhadrasana 1) Bij de krijger één wordt gewerkt aan kracht en uithoudingsvermogen. Deze houding zorgt voor meer zelfvertrouwen  Bergamot is de olie die zelfvertrouwen bevordert. Bergamot is een citrusolie, pas dus wel op met deze olie en de zon (je kunt namelijk sneller verbranden als je de zon in gaat, smeer je het verdund op je huid, blijf dan 36 uur uit de zon). Maar je kunt het prima inademen (of een druppel in warm water doen en als thee drinken (let op dat kan alleen met deze CPTG (certified pure tested grade) oliën .

 

De hond houding  (Adho Mukha Svanasana) De hond houding zorgt voor bloed circulatie naar de hersenen, hierdoor ervaar je nieuwe energie. Deze pose heeft een kalmerend effect op op je zenuwstelsel en verlengt en versterkt je rug spieren. Lemon (citroen olie ) is een olie die je energie en focus geeft. Spray deze olie bijvoorbeeld op je mat. Doe 7-10 druppels met water in een sprayflesje en spuit dit op je mat. 

 

De cobra. (Bhujangasana) De cobra houding zorgt voor het stimuleren van de spijsvertering en versterkt je rug spieren. Ook geeft de houding je meer energie. Pepermunt sluit daar goed op aan. Van oudsher geven we al pepermuntjes in restaurants om de spijsvertering te ondersteunen. Voor deze houding kun je bijvoorbeeld een pepermunt beadlet nemen of even direct uit het flesje inhaleren.

 

De boomhouding (Vrksasana) De boom houding zorgt voor een betere balans en evenwicht. De houding kalmeert de geest en zorgt voor een betere concentratie.  Balance is een mix van etherische oliën die zorgt voor rust en balans. Het is een hele fijne olie om (verdund) onder je voeten aan te brengen bij het uitvoeren van deze houding. 

* met dank aan Nathaly Schreuder, kinder yoga docent, yogasmiley 

Aan de slag met deze etherische oliën en wil je mijn "zakelijke" ondersteuning? Neem contact op. Klik hier 

Mat spray / Cleaner

Doe 5 druppels Citroenolie en 5 druppels On Guard in een glazen / metalen sprayfles en vul aan met water. Even schudden voor gebruik. Spray je mat na iedere yoga workout.  Neem je mat af met een droge doek en laat de mat aan de lucht drogen voor je hem oprolt.  Op deze manier hou je je mat schoon en fris. Beide oliën zijn stimulerend en opbeurend. Je kunt ook jezelf even sprayen aan het eind van je sessie. 

Meer lezen

9 olien die je rust geven : Geur kan direct je stemming, gemoedstoestand en je lichamelijk welbevinden beïnvloeden. Hieronder een aantal van de oliën die rust geven. Ze hebben net allemaal een iets ander effect en je kunt er dus één uitzoeken die bij je past of waarvan de geur jou aanspreekt. Lees meer

Lekker in je lijf door meditatie : Je kunt geur heel goed gebruiken om te mediteren. Sommige essentiële oliën ondersteunen je focus, andere oliën helpen om je balans te vinden, om te aarden en om te ontspannen. Etherische oliën zijn fijn om je humeur en emoties te beïnvloeden, en om je in evenwicht te brengen. Lees meer 

17 ontspannende tips voor bizarre tijden Langdurige spanning is helemaal niet goed voor je. Het is een vrij logische reflex. Alleen, in dit geval, helemaal niet handig. Je kunt niet 8 maanden in een overlevingsstand zitten. Dat maakt je immuunsysteem kapot. En juist dat immuunsysteem ga je heel hard nodig hebben. Lees meer